Enterprise Social adoptie | de belangrijkste kansen en valkuilen
Voor organisaties die het maximale uit Enterprise Social willen halen. Zero-email, Sociaal Intranet en Yammer advies, implementatie & adoptie. Dé ESN expert
enterprise-social;enterprise social advies;yammer advies
4060
post-template-default,single,single-post,postid-4060,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
Enterprise Social adoptie | facebook improvements

Enterprise Social, een ongemakkelijke waarheid

Enterprise Social is een soort Facebook, maar dan voor bedrijven. Alle grote technologie leveranciers (inclusief Facebook), hebben een Enterprise Social oplossing en een groeiende aantal startups introduceert vernieuwende oplossingen die spelen op het vlak van communicatie binnen organisaties. De grote bedragen waarvoor deze startups worden gekocht laten zien dat dit de stap is die komt na email, maar in de praktijk valt de Enterprise Social adoptie tegen. Hoe kan het toch dat we niet meer via email met vrienden en familie communiceren, maar op kantoor vrolijk blijven mailen? In deze blog post vertellen we wat de belangrijkste valkuilen zijn rondom de adoptie van Enterprise Social netwerken.

 

Als je Enterprise Social benadert vanuit de doelstellingen van een organisatie dan heeft het alleen maar voordelen. Zo leg je kennis vast omdat gesprekken beschikbaar blijven voor nieuwe medewerkers, de korte berichten, likes en @mentions zorgen ervoor dat gesprekken sneller verlopen en beslissingen worden genomen op basis van volledigere informatie. Als consument begrijpen we dat email niet meer van deze tijd is, we klagen namelijk steeds vaker op een plek waar iedereen kan zien dat een bedrijf onredelijk tegen ons is geweest en we kunnen de hoeveelheid informatie die op ons afkomt niet meer verwerken zonder push notificaties. Als medewerker, maar ook als directeur houden we daarentegen niet van grote veranderingen. We zien vooral beren op de weg en denken dat deze revolutie wel komt als wij met pensioen gaan, dit terwijl er ontzettend veel kansen zijn om in korte tijd de adoptie van Enterprise Social netwerken te verhogen.

 

We zien in dat feedback vragen aan een grote groep gepaard gaat met de verwachting dat je iets met de feedback doet, dat je het liefst voordat je een beslissing neemt terugkoppeling geeft en dat je daarna opnieuw feedback vraagt. Dat is hoe het idealiter werkt, maar dat is niet voor iedereen een leuk vooruitzicht. We denken verder vooral aan de negatieve aspecten van Social Media. We hebben geen zin om nog meer bezig te zijn met “likes” of in meer mensen die daarmee bezig zijn en we houden gedurende de werkdag al genoeg Social Media feeds in de gaten. Sommige negatieve aspecten zijn van toepassing op Enterprise Social, maar het punt blijft dat we er toch collectief voor gekozen hebben om niet meer te mailen met onze familie en vrienden toen er betere alternatieven kwamen en nu houden we het tegen. Het management onderschat vaak wat er allemaal komt kijken bij het verhogen van Enterprise Social adoptie en laat het over aan de medewerkers en daarom blijft het voorlopig bij mailtjes waar je een dag of twee later uitgebreid op kan reageren. De nieuwere generaties zorgen ervoor dat Enterprise Social het op termijn van email wint en er zal een kantelpunt zijn, maar van nieuwe medewerkers moet je ook niet teveel verwachten aangezien zij vooral zo snel mogelijk geaccepteerd willen worden door de grote groep. Er is echter hoop omdat het bij deze organisaties op een bepaald moment gaat wringen. Enterprise Social adoptie is gelukkig ook iets wat met de tijd alleen maar meer zal toenemen.

 

Er zijn kritische medewerkers die beseffen dat ze gemakkelijk alle collega’s kunnen bereiken. Dit kan je vergelijken met het sturen van een email naar alle collega’s. Niet iets wat mensen snel doen en bij de meeste organisaties kan het niet eens vanwege die vervelende vertrekmailtjes. Wat je zult zien is dat iemand kritiek gaat geven op iets terwijl verantwoordelijkheid daarvoor formeel gezien bij iemand anders ligt. Zo’n klacht kan een tijdje worden genegeerd, maar met de tijd zullen steeds meer mensen actief worden en gaan die reacties en “likes” zwaarder wegen omdat ze ook meer mensen bereiken. Uiteindelijk zullen beslissingen op een transparantere manier moeten verlopen en zal er meer ruimte moeten komen voor mensen om elkaar te helpen. Om een mooi voorbeeld te geven. Er zijn organisaties die gepensioneerden toegang geven tot een Enterprise Social netwerk. Deze groep weet ontzettend veel, het kost niets en je hoeft niet bang te zijn dat ze voor de concurrent gaan werken. Deze mensen kunnen een belangrijke rol spelen als het gaat om Enterprise Social adoptie.

 

Enterprise Social adoptie is iets wat op het hoogste niveau besproken moet worden en uit ervaring weet ik dat je mensen het beste kan overtuigen door ze het te laten ervaren. Daarom zet ik Enterprise Social in tijdens al mijn projecten als freelance Consultant en Project Manager. Mijn projecten bestaan vooral uit het realiseren van technologische oplossingen en een project start altijd met het maken van een open en een gesloten groep. De open groep zal een community worden rondom de oplossing en daar ontstaat een dialoog over de functionaliteiten en het ontwerp. Het projectteam bepaalt, maar beslissingen worden vooraf gecommuniceerd en naarmate we verder zijn zal de groep geïnteresseerden steeds verder groeien. Dit komt vooral doordat de gesprekken getoond worden aan mensen die een lid van de groep volgen. Iedereen weet wat er wordt gebouwd, hoe het eruit komt te zien en ze kunnen invloed uitoefenen. Het doel is niet om iedereen te overtuigen, maar wel om iedereen de gelegenheid te geven om mee te denken en om de kans op succesvol te zijn met de oplossing te verhogen. Een bijkomend voordeel is dat men gewend raakt aan het gebruik van Enterprise Social en dit helpt om de adoptie van Enterprise Social netwerken te verhogen.

 

De realiteit is dat niet iedereen zich om een oplossing bekommert. Denk bijvoorbeeld aan een Intranet of de website van een organisatie. Geïnteresseerde mensen zijn verder vooral constructief en juist het voortbouwen op ideeën van anderen is iets waar echt mooie dingen uitkomen. Je kunt daarom het beste de drempel voor deze groep zo laag mogelijk maken en interactie binnen de groep stimuleren. Na het opleveren van de oplossing blijft de community groeien en zal er verder worden gewerkt op basis van incrementele verbeteringen, net zoals bij de grootste en bekendste websites, apps en diensten waar je gebruik van maakt als consument. Je hoort een community een positief gevoel te geven voor het feit dat ze betrokken zijn bij iets waar ze niet op worden afgerekend. Zoiets bereik je niet met een geautomatiseerde email waarin je ze verzoekt om voor de deadline de enquête in te vullen. De beste feedback die wij hebben gekregen kwam van iemand die niets met de oplossing te maken had, maar daar blijkbaar toch een paar hele goede ideeën voor had. Die ideeën zijn uiteindelijk teruggekomen in de oplossing. Dat weet de hele groep, daar kan deze persoon met trots op terugkijken en ik kan het weer gebruiken om jou als lezer te overtuigen. Enterprise Social is namelijk het beste te vergelijken met het milieu. Als het management het niet snapt dan ligt de bal bij jou.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel 020 89 34 347, plan een telefoonafspraak in of laat uw gegevens achter via het contactformulier. We zijn tevens te volgen via FacebookTwitterLinkedIn en YouTube.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]