Yammer is gelanceerd op een conferentie (TechCrunch50) op September 8 2008. Het is een Enterprise Social platform bedacht door een startup waar o.a. David Sacks deel van uitmaakte. Het is in korte tijd bij veel organisaties in gebruik genomen en dat komt met name door het “freemium” model en Microsoft heeft in 2012 overgenomen. Sindsdien is Microsoft bezig met de integratie in Office 365. De Enterprise versie is op dit moment beschikbaar voor organisaties die gebruik maken van Office 365. Yammer en SharePoint kunnen tevens op een effectieve manier worden geïntegreerd. Meer informatie over deze integratie via deze link.
Yammer heeft in korte tijd via het freemium model een groot aantal bedrijven bereikt en is uitgegroeid tot één van de populairste Enterprise Social netwerken. Door de overname van Microsoft is het nu onderdeel geworden van het Office 365 en door de integratie met andere diensten is Yammer een logische keuze voor organisaties die inzetten op de Cloud van Microsoft. Vanaf Januari 2017 kunnen er geen losse licenties worden aangeschaft voor Yammer. Wij raden klanten aan om in te zetten op Yammer als ze gebruik willen blijven maken van Office 365 en wij helpen organisaties met de transitie naar Yammer van een ander platform.
Er is onzekerheid geweest over de toekomst van deze Enterprise Social dienst van Microsoft. Dit kwam met name door de introductie van Groups, welke een diepere integratie kreeg met de andere diensten die onder Office 365 vallen. Microsoft heeft ondertussen “teams” ontwikkeld en Yammer als platform krijgt nog steeds regelmatig nieuwe features. De snelheid waarmee deze dienst innoveert laat wat te wensen over, maar het is duidelijk dat het niet op korte termijn gaat verdwijnen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken. Op de hoogte blijven? Volg ons dan via Facebook, Twitter of LinkedIn.
Volwassen platform met vaak al veel gebruikers
Integratie met Office en Office 365 Groups
Intuïtief interface, overzichtelijk en clean
Geen integratie met Skype for Business
Overlap met Office 365 Groups en Teams
Geen beschikking over persoonlijke timeline
Koppeling met Azure AD en dynamic groups functionaliteit
Admin functionaliteiten zijn intuïtief en overzichtelijk
Integratie met Delve op basis van de Office Graph
3rd party oplossing vereist voor uitgebreide statistieken
Geen evenementen en geen filters voor aankondigingen
Gebrek aan rapportage functionaliteit voor berichten & content