Google staat vooral bekend als zoekmachine. Het is gelanceerd in 1997 als zoekmachine voor documenten op het Internet en is bedacht door twee promovendi aan de Universiteit van Stanford (Larry Page en Sergey Brin). De algoritme werkte zo goed dat het in korte tijd populairder is geworden dan de tot dan populairste zoekmachine AltaVista. Ze verdienen nog steeds het meeste aan het verkopen van advertenties voor de zoekmachine en heeft met deze inkomsten andere diensten gefinancierd, zoals YouTube en de ontwikkeling van Android.
Het belangrijkste voor organisaties is dat ze gevonden kunnen worden en dat kan ook zonder advertenties bij Google in te kopen. Als de website op een nette manier is ontwikkeld, dan houdt het rekening met hoe de zoekmachine de website indexeert (SEO). Met behulp van Analytics kan dan inzicht worden verkregen in het verkeer vanuit de zoekmachine naar jouw website. Organisaties besteden SEO vaak uit en ook het adverteren vraagt om de nodige expertise. U kunt bij ons terecht voor advies over zowel SEO, analytics als ads.
Google heeft momenteel de populairste zoekmachine, maar ook YouTube, Chrome en Android die allemaal het populairst zijn op een specifiek terrein. Ze leveren ook diensten aan bedrijven, zoals een interne zoekmachine en document bewerking en opslag, maar deze diensten zijn nog niet in gebruik bij grote organisaties. Wij verwachten dat ze de belangrijkste speler blijft voor consumenten en dat ze vanuit het Android platform een groei zal realiseren in diensten voor organisaties en Google zal opnieuw een poging doen om een Sociaal netwerk te realiseren. Op de hoogte blijven? Volg ons dan via Facebook, Twitter of LinkedIn.
Uitgebreide en volledige documentatie beschikbaar online
Hoog inzetten op SEO kan veel bezoekers opleveren
Intuïtieve en overzichtelijke mobiele applicaties beschikbaar
Optimalisatie voor Google vereist veel ervaring & expertise
Beperkte informatie beschikbaar over bezoekers
Advertenties kunnen behoorlijk prijzig zijn door concurrentie
Intuïtieve omgeving voor het beheren van video's
SEO optimalisatie mogelijkheden beperkt en overzichtelijk
Volwassen algoritme helpt met zichtbaarheid van video's
Weinig informatie beschikbaar over abonnees kanaal
Veel anonieme accounts en daarom veel spam & trolling
Community features zijn relatief nieuw en onbekend