Als consumenten maken we praktisch geen gebruik van email. We weten dat het eigenlijk niet meer van deze tijd is, maar het blijft voor de meeste organisaties alsnog de primaire vorm van communicatie. Wij weten dat organisaties die van email afstappen en een Enterprise Social netwerk als Yammer gebruiken er op meerdere vlakken op vooruit gaan en het belangrijkste voordeel hierbij is zelfs de verhoogde werknemerstevredenheid.
Wij hebben vele soorten organisaties geholpen met het implementeren van zero-email, Yammer netwerken en Sociale Intranet omgevingen en weten hoe belangrijk deze stap is. Met behulp van onze op maat gemaakte workshops & trainingen zorgen we ervoor dat deze transitie zo soepel mogelijk verloopt. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op of of plan een telefoonafspraak in. We zijn ook te volgen op Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube. We houden je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom sociale technologie.
Communciatie via Enterprise Social technologie verloopt voornamelijk via korte berichten, het delen van gesprekken en “likes”. Met behulp van onze zero-email oplossing zullen gesprekken dynamischer verlopen. Binnen een paar minuten kan namelijk een grote groep medewerkers worden bereikt door de laagdrempeligheid van deze technologie. Deze omschakeling zal ervoor zorgen dat uw medewerkers aanzienlijk veel tijd besparen en deze tijd kunnen ze dan gebruiken om collega’s te helpen.
Door als management de communicatie met de medewerkers op een transparantere wijze te laten verlopen zullen veel medewerkers het goede voorbeeld volgen. Betrokkenheid is bij veel organisaties een probleem en Enterprise Social technologie is vaak de oplossing omdat het de medewerkers met elkaar kan verbinden en er bottom-up online communities kunnen worden gerealiseerd. Dit zal ervoor zorgen dat uw medewerkers meer betrokken zullen zijn en elkaar meer zullen gaan helpen.
De meeste medewerkers delen niet graag wat voor successen ze hebben behaald en dit lost men ook niet op door medewerkers een award te geven of te vragen zichzelf voor zo’n award te nomineren. De oplossing zit hem in het delen van ervaringen. Door medewerkers te motiveren om meer met collega’s te delen zullen de succesverhalen ook zichtbaarder zijn en de inbreng van de verschillende medewerkers zal hierbij ook gemakkelijk zijn te onderscheiden.
De meeste medewerkers kijken niet veel verder dan hetgeen waar zij verantwoordelijk voor zijn en waar zij voor worden beloond. Door medewerkers aan te moedigen om input en feedback te delen op een plek waar anderen het kunnen zien zullen zij inzien dat er meer ruimte is voor creativiteit en vindingrijkheid. Het is belangrijk dat medewerkers inzien dat het juist heel belangrijk is om elkaar vaker te betrekken en feedback en input te vragen voor er beslissingen worden genomen.
Alle organisaties hebben te maken met het probleem dat medewerkers veel kennis en ervaring meenemen naar een volgende werkgever. Daarom is het belangrijk om het zo laagdrempelig mogelijk te maken voor de organisatie om kennis en ervaring vast te leggen. Kennisbanken helpen, maar de oplossing zit hem in het op een transparantere manier laten verlopen van de communicatie en samenwerking. Hierdoor legt u een groot deel van deze kennis vast en blijft het beschikbaar voor de rest van de collega’s als iemand vertrekt.
Interviews en analyse van de huidige ervaring en randvoorwaarden voor zero-email
Workshops en opzetten van een PoC omgeving voor het ervaren van zero-email
Workshops voor ontwikkelen content en trainingen voor community managers
Implementatie support, management trainingen en realiseren online gemeenschap
Evaluatie van het project, meten adoptie en verwerken feedback in roadmap
Andere Enterprise Social oplossingen
Een Sociaal Intranet is meer dan alleen een interne website waar medewerkers nieuwsberichten kunnen “liken” en reageren. Het is essentieel om een Intranet goed te integreren met een Enterprise Social netwerk om de ervaring op beide platformen optimaal te houden. Hierdoor krijgen medewerkers push notificaties, bepalen zij waar ze zich op willen abonneren en door ze bij het project te betrekken realiseren we een omgeving die ze vrijwillig en vaak bezoeken.
De manier waarop een Enterprise Social netwerk als Yammer wordt geïntroduceerd bepaalt voor een groot gedeelte het succes van deze technologie op de lange termijn. Door gebruik te maken van onze op maat gemaakte trainingen voor medewerkers, afdelingen en het management zal de eerste ervaring van medewerkers optimaal verlopen. Hierdoor realiseren we veel sneller een kritieke massa op het netwerk en dat bewijzen we telkens met behulp van de statistieken.