Skype for Business is een instantmessenger-, videogesprek- en telefonieprogramma en is door Microsoft gelanceerd op 27 October 2007 voor de zakelijke markt onder de naam Office Communicator 2007. Microsoft heeft Communicator hernoemd naar Lync en heeft op 11 November 2014 de naam Skype for Business geïntroduceerd. Naast de mogelijkheid voor een on-premises installatie en integratie met telefonie maakt Skype for Business deel uit van het Office 365 Cloud platform. Het is in steeds meer landen mogelijk om telefonie via de Cloud van Microsoft te laten verlopen.
Veel mensen maken voor het werk dagelijks gebruik van een laptop of computer. Een programma als Skype for Business maakt het mogelijk om collega’s chatberichten te sturen en om met een paar keer klikken audio/video gesprekken te starten of deel te nemen aan virtuele vergaderingen. Programma’s die dit ondersteunen zijn essentieel voor een goede implementatie van het nieuwe werken. De uitdaging voor organisaties zit hem in het feit dat de gesprekken niet beschikbaar zijn voor anderen zoals bij Enterprise Social technologie.
Microsoft is met Skype for Business een grote speler in de markt en wij verwachten dat ze veel in deze ervaringen zullen investeren. Zo heeft Microsoft enige tijd geleden de Lync Room System geïntroduceerd en dat werkt momenteel nog steeds met Skype for Business. De verwachting is dat Microsoft met een upgrade zal komen van de hardware en dat er echt grote stappen gezet gaan worden door in te zetten op integratie met de Hololens. Virtuele vergaderingen zullen voor een deel normale vergaderingen vervangen, maar technologie zal ook steeds vaker worden ingezet tijdens vergaderingen. Blijf op de hoogte via Facebook, Twitter of LinkedIn.
Veel functionaliteiten en relatief intuïtief
Mogelijkheid om via een browser in te bellen op een vergadering
Mogelijkheid koppeling met een normale telefoonnummer
Beperkte mogelijkheden voor admin vergaderingen in app
Teveel verschillen met ervaring van Skype voor consumenten
Niet gekoppeld aan bestaande contactpersonenlijst
Beheermogelijkheden zijn uitgebreid en interface is intuïtief
Relatief veel statistieken beschikbaar over gebruikers
Minder instructies en hulp nodig door verbetering van de interface
Relatief weinig integratie met andere Office 365 diensten
Geen mogelijkheden voor push berichten vanuit organisatie
Adoptie van mobiele applicatie vraagt veel aandacht