Super handig die foto's van je post voor het aankomt, maar de vorige bewoners kunnen waarschijnlijk meekijken | Enterprise Social Nederland
Voor organisaties die het maximale uit Enterprise Social willen halen. Zero-email, Sociaal Intranet en Yammer advies, implementatie & adoptie. Dé ESN expert
enterprise-social;enterprise social advies;yammer advies
8052
post-template-default,single,single-post,postid-8052,single-format-standard,Hazel,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Super handig die foto’s van je post voor het aankomt, maar de vorige bewoners kunnen waarschijnlijk meekijken

Voor de mensen die het niet kennen. Als je de PostNL app installeert om op de hoogte gehouden te worden van leveringen van pakketten, dan zie je bovenin de app een advertentie om je te registreren voor “Mijn Post”.

Ik zie het al voor me. Iemand heeft een geniaal idee. “We maken toch al foto’s van brieven, waarom niet deze foto’s van te voren naar de bewoners sturen!”. Er zijn waarschijnlijk heel veel mensen die gebruik maken van deze dienst, want het is ook best een goed idee. Geen verrassingen meer als je je brievenbus open maakt.


Het werkt als volgt: je drukt op een knop in de PostNL app en ze sturen dan een code per post. Zodra je de code hebt ontvangen kan je hem invoeren in de app en voortaan krijg je dan een foto voor iets in de brievenbus ligt.


De vraag is dan hoe dit werkt rondom verhuizingen. Mijn aanname is altijd geweest dat de Gemeente aan PostNL doorgeeft dat je ergens niet meer woont en dat PostNL er dan voor zorgt dat je geen post kan bekijken voor je oude adres. Zo werkt het dus niet. Ik heb het namelijk uitgezocht en PostNL heeft mijn bevindingen over de telefoon bevestigd.


Je hoort je als nieuwe bewoner eerst aan te melden. Na de aanmelding heb je 2 opties. Je kan jezelf afmelden of je kan je adres afmelden. Als je voor optie 2 kiest, dan zorgt PostNL dat niemand anders de foto’s opgestuurd krijgt. Wil je er zelf gebruik van maken, dan moet je je dus eerst aanmelden, dan je adres afmelden en dan opnieuw aanmelden.


De checklist voor verhuizingen is dus al een paar jaar:

  • Inschrijven bij de Gemeente,
  • Verhuizing doorgeven aan instanties (het ironische is dat PostNL je daarbij helpt)
  • Aanmelden/afmelden en eventueel opnieuw aanmelden bij Mijn Post van PostNL

Staat dit ergens op de website? Ik kon het niet vinden en ik acht de kans heel klein dat anderen dit weten. Na de verhuizing meld je je namelijk aan, het werkt en je gaat verder met je leven. Die koppeling met de administratie van de Gemeente is er niet en de verantwoordelijkheid ligt dus bij de nieuwe bewoners.

Dit kan eigenlijk niet. Zonder die koppeling met de Gemeente had deze super handige feature nooit gelanceerd mogen worden. Wat als iemand geen smartphone heeft of simpelweg niet geïnteresseerd is in de PostNL app? Ja, sorry. Je moet dan maar even een smartphone lenen, je aanmelden en weer afmelden. Heel veel mensen weten niet eens dat dit iets is wat PostNL via de app mogelijk maakt.

Waarom is dit niet bekend? Waarschijnlijk omdat de meeste mensen met een paar keer op het scherm drukken het oude adres verwijderen. Je kan ook maar 1 adres tegelijk hiervoor gebruiken in de app. Anderen vinden het wel handig om te zien of ze nog post krijgen op het vorige adres en melden zich met een andere telefoon aan voor het nieuwe adres. De vraag is, hoeveel mensen kijken mee en speelt dit nu ook voor jou? Deze feature is een paar jaar geleden gelanceerd en als je hierna bent verhuisd, dan is de kans dus aanwezig dat mensen meekijken. Ongeacht of je van deze dienst gebruik wil maken is mijn advies om direct je adres af te melden. Dit is ook in principe de enige manier om dat te voorkomen. Bellen om te vragen hoeveel mensen meekijken heeft geen zin.


Je kan best maatregelen bedenken om het veiliger te maken:

  • laat in de app zien hoeveel mensen/apps gekoppeld zijn aan het adres
  • bij een aanmelding direct vragen of koppelingen met andere apps moeten worden verwijderd
  • bij het sturen van de code aangeven dat mensen zich eigenlijk moeten afmelden om te voorkomen dat anderen de foto’s krijgen
  • Etc.


Het maakt allemaal niet uit, want volgens mij kan je deze verantwoordelijk simpelweg niet beleggen bij de nieuwe bewoners en daarom hoort deze feature per direct te worden verwijderd, hoe handig het ook is. Als PostNL een reactie heeft zal ik het onder dit artikel plaatsen.


No Comments

Post a Comment