LION - LinkedIn Open Networker - Linken met iedereen?
Voor organisaties die het maximale uit Enterprise Social willen halen. Zero-email, Sociaal Intranet en Yammer advies, implementatie & adoptie. Dé ESN expert
enterprise-social;enterprise social advies;yammer advies
7845
post-template-default,single,single-post,postid-7845,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

Linken met iedereen? Je kent blijkbaar het algoritme van LinkedIn nog niet

Dit is een reactie op een artikel hier op LinkedIn van Richard van der Blom (link). Ik ga hier puntsgewijs in op alle punten in het artikel waarin vooral uitgelegd is wat de nadelen zijn van het linken met willekeurige mensen op LinkedIn. Ik waardeer het stuk van Richard en zie dat het vooral positief is, maar kijk toch anders naar bepaalde punten en heb niet de ruimte om alles te onderbouwen in de comments onder zijn artikel. Ik zou je vooral willen aanmoedigen om zijn artikel en de reacties daaronder te lezen om een beeld te krijgen van hoe mensen hier verschillend naar kunnen kijken.

 

 

“LinkedIn Algoritme; je nieuwe connecties zien jouw updates niet!”

 

Wat mensen wellicht niet weten is dat het algoritme van LinkedIn een geheim is. Alle grote technologie bedrijven die te maken hebben met een algoritme houden dit ook geheim. Dat geldt dus ook voor het algoritme van Facebook, YouTube enz. Er zal maar een kleine groep mensen binnen het bedrijf bekend zijn met het algoritme omdat de concurrent anders een verbeterde versie uit zou kunnen brengen. In de meeste gevallen is het algoritme het meest waardevolle wat zo’n bedrijf in bezit heeft omdat zo’n platform voor de rest voornamelijk bestaat uit UX/UI (design & ervaring) en dat is gemakkelijk te kopiëren. Ze kunnen een algoritme laten beschermen, maar dat betekent weer dat anderen hier inzicht in zullen krijgen. Daarom kan je dit vergelijken met het recept voor Coca Cola. Dat hebben ze namelijk bewust nooit laten beschermen.

 

Natuurlijk helpt een ‘like’, ‘comment’ of ‘share’ omdat het algoritme alle beschikbare informatie gebruikt om te bedenken aan wie je update kan worden voorgeschoteld. Het aangaan van nieuwe connecties betekent ook dat de kans dat anderen je update te zien krijgen zal toenemen. Je geeft het algoritme namelijk meer informatie om mee te werken. Het algoritme zal verder de nieuwe connecties op een vergelijkbare manier behandelen en daarom hoef je je hier dus niet druk over te maken.

 

 

“Engagement op belangrijke updates; je bereik op lange termijn gaat omlaag!”

 

De aanname dat je bericht aan minder mensen uit je ‘peer network’ zal worden getoond is volgens mij nergens op gebaseerd. Wie zegt dat LinkedIn geen rekening houdt met hoe lang jij al met iemand connected bent, hoe lang je collega’s bent geweest, hoe vaak je al interacties op LinkedIn hebt gehad, het aantal gemeenschappelijke connecties en zelfs het aantal privéberichten die je naar elkaar hebt gestuurd? Wat mij opvalt is dat er meer interactie is op quotes die van anderen zijn gekopieerd dan op artikelen waar mensen tijd in hebben gestopt. Het is veel veiliger om een quote te “liken” en het kost je praktisch geen tijd om te lezen. Veel mensen doen niet veel meer dan kijken en heel af en toe op “like” klikken. Neem ook aan dat het iedereen is opgevallen dat de gesprekken op LinkedIn publiekelijk beschikbaar zijn. Facebook geeft je wat dat betreft meer controle over wie er op je berichten kan reageren en daar zijn de meeste mensen ook vooral aan het kijken. Je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken over dat je bestaande ‘peer network’ te weinig van je berichten gaat zien als je veel nieuwe connecties aangaat. Als je je hier zorgen over maakt, dan is het wellicht een idee om te kijken hoeveel interactie je nu hebt met je bestaand netwerk. Wellicht kan je netwerk wel een boost gebruiken en het zijn juist vaak de ‘willekeurige’ mensen die veel potentie hebben voor het vinden van een opdracht of een baan. Er is toevallig een trend gaande waardoor je deze mensen makkelijker kan bereiken en ik begrijp dat mensen daar gebruik van maken. Wellicht zijn we het over een tijdje echt zat om die oproepen op LinkedIn te zien en heeft het plaatsen van zo’n oproep over een half jaar niet meer zoveel zin.

 

 

“Inhoud van je eigen Timeline; je ziet andere content/berichten”

 

LinkedIn bestaat sinds 2003. Dat betekent dat ze 14 jaar de tijd hebben gehad om het algoritme te verbeteren. We kunnen er volgens mij van uitgaan dat ze rekening hebben gehouden met mensen die opeens veel connecties krijgen. We hebben geen idee hoeveel gewicht ze aan de verschillende variabelen hangen en de enige manier om erachter te komen wat het met je feed doet is door het uit te proberen. Ik zie dat LinkedIn het belangrijk vindt om de berichten van je nieuwe connecties te laten zien, maar de berichten van mijn ‘peer netwok’ komen ook voorbij en ik heb niet het gevoel dat ik daar nu veel minder van zie. De feed op LinkedIn kent geen einde. Je kan eindeloos naar beneden blijven scrollen en blijft updates voorbij zien komen. Dat geldt ook voor jouw connecties en jouw updates worden alleen gefilterd als jouw connecties jou niet meer volgen. Er zijn al vrij snel meer berichten die aan je kunnen worden getoond dan dat jij tijd hebt om ze allemaal te lezen. De vraag is dus hoeveel tijd je gaat besteden aan het bekijken van de berichten. Als iemand veel updates plaatst en je feed domineert met irrelevante informatie, dan stop je met deze persoon te volgen. Je kan over een tijdje opnieuw naar je contacten kijken om te zien of je mensen opnieuw moet gaan volgen.

 

 

“Hoe ga je nog waarde aan elkaar toevoegen; je leert elkaar niet (meer) kennen”

 

Natuurlijk kunnen die korte berichten leiden tot leuke gesprekken, maar er staat volgens mij nergens dat je dit binnen een bepaalde termijn moet hebben gedaan. De meeste mensen die nu met het idee van het openstellen van een netwerk meedoen krijgen ontzettend veel nieuwe connecties en kunnen praktisch niet bijhouden wanneer iemand erbij is gekomen. Je kan naar het overzicht in LinkedIn en daar staat het netjes op volgorde. Je hoeft niet iedereen een bericht te sturen. De berichten van je nieuwe connecties komen als het goed is namelijk ook in je feed voorbij.

 

 

“Schaarste”

 

Ik denk niet dat je je echt druk hoeft te maken over de linkstrategie van je klant of opdrachtgever. Als iemand er echt moeite mee heeft dat je je netwerk openstelt, dan kan deze persoon stoppen met jou te volgen. De belangrijkste reden waarom het vervelend zou kunnen zijn is het feit dat al die berichten waar je op reageert of “liked” getoond worden aan je bestaand netwerk. Die worden nu hierdoor bedolven door deze oproepen. Verder betekent het feit dat jij veel connecties hebt dat jouw bestaand netwerk daar ook voordelen aan kan hebben (betere search, wellicht andere interessante berichten enz.).

 

 

“Wederkerigheid”

 

Volgens mij is ‘druk’ niet per se iets positiefs. Ik snap dat sommige mensen aan onbekenden die een uitnodiging sturen een vraag stellen, maar zo’n eerste gesprek hoeft wat mij betreft niet veel waardevoller te zijn dan een gesprek een paar maanden of misschien paar jaar later. Verder heb ik nog nooit een vraag van iemand gekregen voor het aangaan van een connectie. Er zullen vast mensen zijn die een connectie niet hebben geaccepteerd, maar een bericht met een vraag heb ik niet eerder gezien. Ik sta nu open voor connecties met onbekenden en kijk hier dus ook anders naar. Voor mij zou een vraag niet direct positieve associaties hebben en dat lijkt me ook geen goede start, maar ik snap dat anderen hier anders naar kunnen kijken. Het hangt af van je LinkedIn connectiebeleid 🙂

 

 

“Sociale bewijskracht”

 

Ik denk dat veel mensen een goed idee hebben van hoe LinkedIn werkt. Ze weten wat de voordelen kunnen zijn van een groter netwerk en proberen het zelf ook. Je komt van alles tegen, maar ik lees niet vaak een bericht waaruit blijkt dat iemand zich heeft vergist en het liefst dit had teruggedraaid.

 

Je kan wat mij betreft beter de tijd nemen om de profielen te bekijken en het lijkt het me geen probleem dat je mensen iets later een bericht stuurt. Wees specifiek en beperk het knip en plak werk. Een gespecificeerd bericht kost meer tijd, maar levert waarschijnlijk meer op.

 

Ik snap dat het kan helpen om het bericht eerder te sturen, maar mensen hebben nu ook te maken met enorme aantallen connecties. Ik heb er op zich geen problemen mee als mijn nieuwe connecties alleen maar benieuwd zijn naar wat voor updates ik deel. Ja, ze kunnen me ook volgen, maar het linken heeft andere voordelen. Het zijn verder volgens mij juist de openbare gesprekken die tot mooie dingen leiden.

 

Maak je geen zorgen over het effect van deze trend op je tijdlijn. In de gratis variant van LinkedIn heb je nog steeds de mogelijkheid om te stoppen met het volgen van iemand. Het zijn maar een paar clicks en je hebt in no-time weer een relevante feed van gesprekken. De vraag is of je liever wat filters hebt of dat je liever wacht tot je weer met iemand een soort “relatie” hebt om een connectie te maken op een platform waarvan alle gesprekken publiekelijk beschikbaar zijn.

 

Zoals hierboven aangegeven denk ik niet dat je hier bang voor hoeft te zijn. Vraag het anders aan de mensen die hun netwerk hebben opengesteld. Verder ben ik geen fan van het ’taggen’. Ik heb er geen problemen mee als mensen me ’taggen’, maar als ze het te vaak doen, dan lijkt dat mij juist vervelend. Je kan net zo gemakkelijk je bericht via een privébericht met iemand delen. Desnoods heb je via privéberichten met elkaar een gesprek omdat de ander het liefst niet deelneemt aan publieklijk beschikbare gesprekken op LinkedIn.

 

Wie zegt dat je mensen moet verwijderen? Je kan stoppen met deze mensen te volgen. Waarom is het verder zo belangrijk dat je iets van mensen hoort of ziet? Er zijn op LinkedIn netzoals op Facebook veel mensen met een account, maar dat betekent niet dat ze allemaal actief zijn. De meeste connecties zijn juist alleen maar aanwezig omdat LinkedIn er nou eenmaal bij hoort. Voor veel mensen die heel lang bij dezelfde werkgever werken is LinkedIn een online CV en sommige mensen beperken dat zelfs tot een overzicht van functietitels. “create LinkedIn account…. check!”

 

 

Wat zijn nou echt de nadelen van het openstellen van je netwerk

 

  1. Je nieuwe connecties hebben de beschikking over je email adres. Als dat zoals in mijn geval publiekelijk beschikbare informatie op je website is, dan maakt dat niet zoveel uit.
  2. Je nieuwe connecties krijgen toegang tot jouw netwerk via search. Je zou ook een LinkedIn premium abbonement kunnen nemen als je hiervoor niet je netwerk wilt openstellen. Meer informatie over LinkedIn Premium.
  3. Die berichten over het openstellen van je netwerk worden nu aan je bestaand netwerk getoond. Mensen die voorzichtiger willen zijn met het eigen netwerk zullen niet zoveel waarde hechten aan die berichten waarin mensen oproepen om te gaan connecten. Door deze berichten te ‘liken’ en door te reageren zorg je steeds dat die gesprekken bij hun in de feed terecht komen. Wees daar dus wat voorzichtiger mee. Iemand heeft hier tevens een groep voor aangemaakt: NL Open Netwerk. Het lijkt me belangrijk dat de feed in LinkedIn niet nog heel lang vol zit met deze oproepen en ik verwacht dat het ook af zal nemen. Het lijkt me ook goed als men meer van de groep gebruik gaat maken om de feed voor iedereen weer wat relevanter te maken. LinkedIn zal volgens mij meer mogelijkheden moeten introduceren voor de communicatie en samenwerking met ons netwerk. Zo’n trend zie je namelijk niet op Facebook gebeuren terwijl mensen daar best in grote groepen interactie met elkaar hebben. Ik zie relatief weinig interactie in LinkedIn groepen. Als dat aantrekkelijker zou worden gemaakt, dan zou dat een impact kunnen hebben op zo’n trend. Kijk alleen al naar hoe goed de knop voor de groepen is verborgen in het menu terwijl het prominent bovenin te zien zou moeten zijn. Het is te makkelijk om de schuld voor deze berichten alleen maar neer te leggen bij mensen die aan zo’n trend meedoen, het is namelijk ook de verantwoordelijkheid van LinkedIn om hier iets mee te doen.
  4. Je kan vervelende berichten krijgen. Zo zijn er dames die hebben geklaagd dat mannen ze hebben uitgevraagd. Dat is uiteraard niet de bedoeling en ik vind het positief dat dit ook naar buiten is gebracht. Je kan in zulke gevallen een connectie altijd nog verbreken. De informatie op mijn profiel is al door iedereen te bekijken en er zijn zoveel manieren om mij een bericht te sturen. Op mijn website kan dat via WhatsApp, Facebook messenger, anoniem, via een contactformulier en per email. Als het mogelijk was had ik LinkedIn op dezelfde manier op mijn website geïntegreerd. Ik begrijp dat niet iedereen hier aan wil mee doen en het blijft belangrijk dat we rekening met elkaar houden.
  5. Er komt ontzettend veel informatie op je af en je hebt echt tijd nodig om de profielen en de berichten in je feed te bekijken. Je hoeft er niet veel tijd aan te besteden, maar als je waarde uit je grotere netwerk wilt halen is het handig om naast het werven ook eens wat tijd te steken om je connecties te leren kennen. Kijk of ze artikelen hebben geschreven en reageer daar eens op. Je hebt dan in ieder geval een gesprek waar deze persoon graag met je over zal willen communiceren. Bedenk niet alleen wat de ander voor jou kan doen, maar denk vooral ook na over wat jij voor de ander kan doen. Als jij iemand ergens mee kan helpen, al is het zoiets simpels als het delen van een update waar een vraag in zit, dan zal de kans dat deze persoon hetzelfde of iets anders voor jou zal willen doen alleen maar toenomen.
  6. Je zal worden geconfronteerd met mensen die het vervelend vinden dat dit nu een trend is. Je gaat er artikelen over voorbij zien komen en mensen reageren op de oproepen zelf. Ik zag zelfs een bericht waarin iemand aangaf online aangevallen te zijn op het feit dat hij zijn netwerk niet wil openstellen. Ik kan me er niet echt iets bij voorstellen, maar feit is dat je af en toe rare dingen voorbij ziet komen. Ik vind het wel interessant om te volgen allemaal, maar ik houd me voor mijn werk ook voornamelijk bezig met sociale technologie. Er is wel degelijk een groep die zich hieraan stoort en die berichten gaan in je feed terecht komen. Je kan het gesprek aangaan of je kan zoals ik een artikel schrijven waarin je h.e.a. probeert te onderbouwen. Met iedereen hier een discussie over voeren betekent ook dat al die gesprekken getoond gaan worden aan je netwerk en daar zitten ze wellicht niet op te wachten.
  7. Je kan af en toe een vreemd verzoek krijgen. Zoals het verzoek om een paar keer op het “endorse” knopje te klikken zodat iemand je bericht deelt met het eigen netwerk. Dit is niet iets waar ik aan mee zou doen. Ik heb onlangs mijn bestaand netwerk goed bekeken en heb het knopje gebruikt, maar dat is op basis van mijn ervaring met deze mensen. Als je als ‘skill’ daar hebt staan dat je goed bent in het delen van berichten, dan wil ik best op het knopje klikken. Het is volgens mij niet de bedoeling dat we van zulke functionaliteiten misbruik maken. Ik begrijp dat het praktisch niet te achterhalen is, het is maar een paar keer klikken, maar het gaat mij ook om het principe.
  8. Ik heb ondertussen al wat profielen voorbij zien komen die het maximale aantal connecties hebben bereikt van 30.000. Toch zie je ook dat er soms heel weinig interactie is op de updates van deze personen. Interactie is namelijk nooit gegarandeerd. Zelfs niet als die 30.000 connecties je ook nog blijven volgen. Het duurt als het goed is wel even tot je het limiet bereikt en in de tussentijd zou je dus kunnen inzetten op meer interactie. Je kan bijvoorbeeld reageren op de berichten van mensen waar je geen connectie mee hebt en dat kan ook een profiel weergave of een nieuwe volger opleveren.

 

Er zijn dus wel degelijk wat nadelen aan het openstellen van je netwerk, maar die hebben volgens mij niet zoveel te maken het het algoritme van LinkedIn. Men kan daarnaar gissen, maar de enige manier om erachter te komen is door op z’n minst 3 accounts aan te maken en te onderzoeken hoe het echt werkt. Dit heb ik voor een presentatie aan collega’s gedaan op Facebook en toen ben ik erachter gekomen dat Facebook de privacy instellingen van je foto’s niet altijd respecteert. LinkedIn hanteert een ‘real name’ policy netzoals Facebook en zulke accounts zullen snel gedeactiveerd worden. Wees daarom kritisch over aannames over het algoritme van wat dan ook en laat je over alle opties informeren als je ergens een beslissing over wilt nemen.