Jive is een collaboration en knowledge management platform en is ontwikkeld en uitgebracht in 2006 onder de naam Clearspace. Het is tussentijds hernoemd naar SBS (Social Business Software) en Jive Engage. Het platform bestaat uit een Enterprise Social netwerk, discussie fora, blogs, wiki’s en chat. Het is gebaseerd op het Java EE ontwikkel platform (Enterprise Edition), kan op servers worden geïntstalleerd en is sinds versie 8 tevens beschikbaar als Cloud dienst. Het bedrijf is op 12 Juni 2017 overgenomen door Aurea. Aurea heeft een groot aantal bedrijven overgenomen en bezit een breed scala aan Enterprise software en diensten. Via het Aurea Prima abbonement kan er gebruik worden gemaakt van alles wat Aurea kan aanbieden.
Ze zijn door Gartner in 2015 als één van de vier grote spelers geïdentificeerd op het gebied van Sociale software naast IBM, Microsoft en Salesforce. Ze zijn tevens relatief vroeg een belangrijke speler geworden in deze markt en worden door veel organisaties beschouwd als een veilige keuze. Als Enterprise Social een belangrijk aspect is bij het maken van deze keuze, dan is Jive juist een meer voor de hand liggende optie. Het gemak waarmee een sociale Intranet omgeving kan worden gerealiseerd maakt ze wat ons betreft nog interessanter als totaal oplossing voor Enterprise Social en Social Collaboration.
Het onstaansgeschiedenis van Jive is een belangrijk voordeel, maar ze hebben zich niet goed kunnen onderscheiden op het gebied van andere functionaliteiten zoals email, content management en andere business applicaties. Ze zijn sinds kort weer winstgevend en dat komt vooral doordat ze hoog hebben ingezet op de Cloud. De keuze om het infrastructuur van de Cloud diensten over te zetten naar Amazon Web Services maakt het tevens gemakkelijker voor Jive om in te zetten op de innovatie van de bestaande diensten. De grote vraag is wat de overname door ESW Capital zal doen en hoe Jive zal worden geïntegreerd met Aurea.
Veel extra aanvullende functionaliteiten
Plug-ins voor Office en Outlook
Standaard beschikking over Gamification functionaliteiten
Vertakkingen in conversaties zijn niet mogelijk
Look & feel komt wat ouderwets over
De meeste medewerkers hebben een training nodig
Naast Enterprise Social ook Intranet mogelijkheden
Veel mogelijkheden voor aanpassen look & feel
Veel standaard mogelijk op het gebied van statistieken
Minder geschikt voor synchrone communicatie
Ingewikkelde configuratie vereist veel technische expertise
Ontbreken van belangrijke collaboration functionaliteiten