Het bedrijf heette eerst 37signals en was genoemd naar de 37 radiotelescoop signalen die door astronoom Paul Horowitz die potentiële berichten van buitenaardse wezens zou hebben ontdekt. Basecamp als Cloud dienst is ontwikkeld in 2003 en in 2005 heeft het bedrijf zich volledig gericht op de ontwikkeling van deze tool. Hetis in eerste instantie voornamelijk opgezet voor de interne samenwerking en maakt nu to-do lijsten, het beheren van mijlpalen, het sturen van berichten, en het delen van bestanden en timemanagement mogelijk. Het bedrijf heeft in Februari 2014 de huidige naam gekregen.
Het product Basecamp is in eerste instantie ontwikked om de communicatie en samenwerking met klanten effectiever te laten veropen. De positieve ervaringen van klanten hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat het bedrijf zich volledig hierop als product heeft gericht. Ze hebben overduidelijk een eigen visie ontwikkeld op Enterprise Social en Social Collaboration en het positieve is dat ze het simpel en overzichtelijk hebben gehouden. Het nadeel hiervan is dat organisaties hierdoor nog steeds afhankelijk zijn van andere leveranciers als ze specieke eisen hebben waar het niet aan voldoet.
Basecamp is op dit moment nog geen beursgenoteerd bedrijf en volgens de website hebben ze meer dan 100.000 betalende klanten. Basecamp heeft al een indrukwekkende lijst aan 3rd party applicaties, maar zal door veel grotere organisaties niet als een optie worden beschouwd vanwege de afhankelijkheid van deze applicaties omdat specifieke functionaiteiten ontbreken. We verwachten geen grote veranderingen in het product en raden vooral kleinere organisaties aan om Basecamp uit te proberen. Basecamp’s verfrissende blik op communicatie en samenwerking is iets waar veel organistities zich goed in kunnen vinden.
Overzichtelijk, intuïtief en gebruiksvriendelijk
Taken zijn goed geïntegreerd in het geheel
Mogelijkheid om updates te automatiseren
Geen mogelijkheid om documenten online te bewerken
Het is niet mogelijk om berichten aan te passen of te verwijderen
Er is al snel een app nodig vanwege beperkte functionaliteiten
Omgeving gemakkelijk te configureren en op te zetten
Mogelijkheden voor koppelingen met andere Cloud diensten
Uitgebreide trainingen zullen niet nodig zijn
Niet een alles-in-één oplossing door ontbreken functionaliteiten
Geen Intranet oplossing inbegrepen
Relatief weinig beheer mogelijkheden