Mark Zuckerberg heeft Facebook samen met kamergenoten ontwikkeld en gelanceerd op in 2004. In het begin was het alleen mogelijk voor Harvard studenten om een account aan te maken, maar kort daarna is het uitgegroeid tot het grootste Sociale netwerk op aarde. Ze weten ontzettend veel over gebruikers en kunnen daarom de advertenties heel gericht inzetten. Grote organisaties zijn nog wat huiverig voor het adverteren op Facebook, maar kleinere organisaties zijn het gaan omarmen voor het bereiken van consumenten. Facebook heeft in totaal 64 bedrijven overgenomen en in October 2016 een zakelijke versie genaamd Workplace gelanceerd.
Van praktisch alle organisaties wordt verwacht dat zij vertegenwoordigd zijn op Social Media. Dit betekent dat klanten de organisatie kunnen aanspreken op een plek waar anderen dat kunnen zien en zelfs kunnen deelnemen aan het gesprek. Met de overname van Oculus hebben ze een grote stap gezet op het gebied van Virtual Reality en met Workplace proberen ze eindelijk een plek te bemachtigen binnen de Enterprise Social markt. Het voordeel wat zij hebben is dat wij als consumenten de ervaring al goed kennen, maar een steeds grotere groep consumenten maakt zich ook zorgen over de privacy.
Workplace moet niet worden gezien als een experiment. Wij verwachten dat ze hierin zullen blijven investeren en denken dat de volgende grote stap zal zijn om koppelingen te realiseren met de Facebook pagina van de organisatie. De interactie tussen medewerkers en de buitenwereld is de volgende grote stap voor Enterprise Social en zij hebben met het bestaande platform daar de beste basis voor in huis. Verder kan er integratie tussen Oculus en worksplace worden verwacht en zal er extra worden ingezet op het delen van video’s. Op de hoogte blijven? Volg ons dan via Facebook, Twitter of LinkedIn.
Voor vele een bekende en reeds intuïtieve ervaring
Bewezen functionaliteiten en volwassen algoritme
Mogelijkheid voor het streamen van video
Voor medewerkers zonder Facebook ervaring een grote stap
Te veel notificaties in feed van volgers en weinig controle
Geen previews en online bewerking van Office documenten
Relatief veel statistieken beschikbaar voor een nieuw platform
Mogelijkheid koppeling met Azure Active Directory
Volwassen platform voor interne communicatie
Nog weinig integraties met andere Cloud diensten
Een aparte samenwerkingsomgeving blijft vereist
Geen mogelijkheid tot verplichte lidmaatschappen van groepen